Marc Verbraak (HSK): overstap naar digitaal werken is noodzakelijk

Een beeldscherm op het bureau: therapeuten van HSK hebben er de afgelopen anderhalf jaar aan kunnen wennen. Zij werken met Curelink: de eHealth-applicatie om psychische klachten te behandelen met een blended behandelprogramma. Het online magazine SmartHealth interviewde Marc Verbraak, inhoudelijk directeur van HSK, over het gebruik van eHealth binnen de instelling.
Digitaliseren van de behandeling noodzakelijk
HSK is een van de ggz-instellingen die, samen met Uitgeverij Boom, Curelink heeft ontwikkeld op basis van bestaande behandelprotocollen. Marc Verbraak beschouwt in het interview met SmartHealth de noodzaak om te digitaliseren als tweeledig. Ten eerste leidt de terugloop van papieren dossiers in de ggz tot de noodzaak om ook behandelprotocollen digitaal beschikbaar te maken. Daarnaast kun je dankzij een digitaal dossier flexibeler werken omdat je onderdelen van de behandeling kunt ‘meenemen’ naar volgende sessies, aldus Verbraak. Dit komt de efficiëntie van de behandeling ten goede.
Overstap naar digitaal werken verrassend soepel
In het artikel van SmartHealth legt Marc Verbraak uit hoe HSK de overstap maakte naar de digitale protocollen:
‘Iedereen moest in een keer overstappen toen ze eenmaal de intro hadden gedaan en tijd hadden gehad om er aan te wennen. Het was niet langer een optie om nog met papier te werken.’
De overgang verliep verrassend soepel:
‘Eigenlijk gingen de therapeuten redelijk gemakkelijk mee. (…) Men vindt het fijn dat er meer flexibiliteit is gekomen, met name dat je handmatig modules toe kunt voegen.’
Een oud product in een nieuw jasje
De les die Marc Verbraak heeft getrokken uit de implementatieperiode van Curelink: ‘Wat je ziet is dat het ingewikkeld is om eHealth-toepassingen in de zorgpraktijk te implementeren. Ik heb er daarom voor gekozen om eHealth (…) via de achterdeur naar binnen te halen. Onze therapeuten waren allang gewend om protocollair te werken, het enige verschil is dat het nu digitaal gaat. Ik heb geen nieuw product gelanceerd, maar een oud product in een nieuw jasje gestoken. En dat werkt – vooralsnog – bijzonder goed.’
Lees het hele interview met Marc Verbraak op SmartHealth.nl >>