Zojuist verschenen: Beterweters

Elke behandelaar in de gezondheidszorg kent ze wel. Beterweters: patiënten die ‘ja-maar’ zeggen, veeleisend zijn of adviezen niet opvolgen. Fredrike Bannink en René den Haan stellen in hun nieuwe boek Beterweters dat ‘lastige’ patiënten niet bestaan. Lastige interacties wel, en daar is iets aan doen.
Lastige patiënten en moeilijke behandelaars
Beterweters gaat over personen die vaak als ‘lastig’ of ‘moeilijk’ worden omschreven. In de geestelijke gezondheidszorg kunnen die personen patiënten zijn, maar ook behandelaars. Ze zijn lastig omdat ze het beter menen te weten, manipuleren of slecht luisteren. De behandeling loopt hierdoor vast of mislukt. Bannink en Den Haan laten zien dat ‘lastige’ patiënten en behandelaars niet bestaan, maar lastige interacties wel.
Een spiegel voor de behandelaar
De behandelaar speelt de hoofdrol in dit optimistische en praktische boek. Door de focus te richten op het aandeel van de behandelaar in mislukte en geslaagde behandelingen, wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Want ook behandelaars kunnen beterweters zijn. Verhalen en tips van patiënten, oplossingsgerichte oefeningen en casussen bieden tools om de interactie te verbeteren.
Hoe zorg je voor een geslaagde behandeling?
Bannink en Den Haan wijden een hoofdstuk aan de manieren waarop een behandeling kan mislukken én kan slagen. Zes manieren waarop een behandelaar de behandeling kan laten slagen zijn:
- Anticiperen op succes
- Accepteren van de ideeën en het doel van de patiënt
- Vinden van een aanpak die werkt
- Rekening houden met de motivatie van de patiënt
- Herformuleren van het probleem of de beperking, ongeacht wat het is, in een realistisch doel
- Het doel beschrijven in positieve termen
Aandacht voor specifieke situaties
Specifieke aandacht is er voor interacties bij onvrijwillige patiënten, dwang en drang, voortslepende behandelingen, onverklaarde lichamelijke klachten, crisissituaties en suïcidaal gedrag. Ook beantwoorden de auteurs veelgestelde vragen uit de praktijk.
Voor wie?
Dit boek is bedoeld voor alle behandelaars in de (g)gz die het belangrijk vinden om de samenwerking met hun patiënten optimaal te laten verlopen. Beterweters en lastige interacties komen echter ook in andere beroepsgroepen en andere situaties voor. De inhoud van boek is daarom ook toepasbaar voor managers en leidinggevenden, coaches, juristen en mediators, en anderen die met medewerkers, cliënten of klanten werken in profit- en non-profitorganisaties. Dit geldt ook voor ouders en hun (puber)kinderen, leerkrachten en hun leerlingen of sportcoaches en hun pupillen.
Lees meer en bestel Beterweters >>