Boom Psychologie & Psychiatrie Boom de Tijdstroom COTAPP Boom testcentrum
Eén adres voor al uw vakliteratuur
Klantenservice
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • E-books
  • Gratis e-book
  • Docentenservice
  • Persinformatie
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopPsychologiePsychiatrieGeneeskundeAlle uitgaven
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Auteurs
  • Nieuws
  • Over Ons
    • Thema's en producten
    • Over Boom de Tijdstroom
    • Partners
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Auteur worden
    • Over Boom uitgevers Amsterdam
Zojuist verschenen: Beterweters
Terug
Delen
Link kopiëren

Zojuist verschenen: Beterweters

3 februari 2016
Elke behandelaar in de gezondheidszorg kent ze wel. Beterweters: patiënten die ‘ja-maar’ zeggen, veeleisend zijn of adviezen niet opvolgen. Fredrike Bannink en René den Haan stellen in hun nieuwe boek 'Beterweters' dat ‘lastige’ patiënten niet bestaan. Lastige interacties wel, en daar is iets aan doen.
Zojuist verschenen: Beterweters

Elke behandelaar in de gezondheidszorg kent ze wel. Beterweters: patiënten die ‘ja-maar’ zeggen, veeleisend zijn of adviezen niet opvolgen. Fredrike Bannink en René den Haan stellen in hun nieuwe boek Beterweters dat ‘lastige’ patiënten niet bestaan. Lastige interacties wel, en daar is iets aan doen.

 

Lastige patiënten en moeilijke behandelaars

Beterweters gaat over personen die vaak als ‘lastig’ of ‘moeilijk’ worden omschreven.  In de geestelijke gezondheidszorg kunnen die personen patiënten zijn, maar ook behandelaars.  Ze zijn lastig omdat ze het beter menen te weten, manipuleren of slecht luisteren. De behandeling loopt hierdoor vast of mislukt. Bannink en Den Haan laten zien dat ‘lastige’ patiënten en behandelaars niet bestaan, maar lastige interacties wel.

 

Een spiegel voor de behandelaar

De behandelaar speelt de hoofdrol in dit optimistische en praktische boek. Door de focus te richten op het aandeel van de behandelaar in mislukte en geslaagde behandelingen, wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Want ook behandelaars kunnen beterweters zijn. Verhalen en tips van patiënten, oplossingsgerichte oefeningen en casussen bieden tools om de interactie te verbeteren.

 

Hoe zorg je voor een geslaagde behandeling?

Bannink en Den Haan wijden een hoofdstuk aan de manieren waarop een behandeling kan mislukken én kan slagen. Zes manieren waarop een behandelaar de behandeling kan laten slagen zijn:

 

  1. Anticiperen op succes
  2. Accepteren van de ideeën en het doel van de patiënt
  3. Vinden van een aanpak die werkt
  4. Rekening houden met de motivatie van de patiënt
  5. Herformuleren van het probleem of de beperking, ongeacht wat het is, in een realistisch doel
  6. Het doel beschrijven in positieve termen

 

Aandacht voor specifieke situaties

Specifieke aandacht is er voor interacties bij onvrijwillige patiënten, dwang en drang, voortslepende behandelingen, onverklaarde lichamelijke klachten, crisissituaties en suïcidaal gedrag. Ook beantwoorden de auteurs veelgestelde vragen uit de praktijk.

 


 

Bekijk het inkijkexemplaar >>

 


 

Voor wie?

Dit boek is bedoeld voor alle behandelaars in de (g)gz die het belangrijk vinden om de samenwerking met hun patiënten optimaal te laten verlopen. Beterweters en lastige interacties komen echter ook in andere beroepsgroepen en andere situaties voor. De inhoud van boek is daarom ook toepasbaar voor managers en leidinggevenden, coaches, juristen en mediators, en anderen die met medewerkers, cliënten of klanten werken in profit- en non-profitorganisaties. Dit geldt ook voor ouders en hun (puber)kinderen, leerkrachten en hun leerlingen of sportcoaches en hun pupillen.

 


 

Lees meer en bestel Beterweters >>

 


 

Gerelateerde uitgaven

Positieve cognitieve gedragstherapie

Fredrike Bannink
€ 41,95
Bestellen

Positieve psychologie

Fredrike Bannink
€ 26,20
Bestellen
© 2013-2019 Boom uitgevers Amsterdam
Prinsengracht 747-751
1017 JX Amsterdam
Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
Volg ons
Hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.
(020) 524 45 14
klantenservice@boompsychologie.nl
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerGebruiksvoorwaarden digitale contentPrivacy policyRetourneren
Stuur mij maandelijks een update
Met het laatste nieuws over onze nieuwste boeken, exclusieve acties, evenementen en actuele ontwikkelingen.
Aanmelden
Formulier succes
Formulier foutmelding