Verschenen ADHD themanummer Tijdschrift voor Neuropsychologie

Obstakels en onbeantwoorde vragen omtrent ADHD
Er is veel onderzoek gedaan naar ADHD, maar clinici en onderzoekers die zich richten op ADHD worden nog steeds geconfronteerd met meerdere obstakels en onbeantwoorde vragen waarvan een aantal aan de orde komen in dit nummer. Zo worden binnen een uitgebreid neuropsychologisch onderzoek verschillende instrumenten gebruikt. De resultaten van deze twee verschillende uitkomstmaten komen bij de klinische evaluatie van ADHD echter vaak niet overeen; een issue dat in dit nummer wordt behandeld.
De klinische evaluatie van ADHD
Een ander belangrijk punt bij de klinische evaluatie van ADHD is het bepalen van de onderliggende reden voor lage testprestaties. In het onderzoek van Dekkers en collega’s worden twee verklarende modellen voor lage prestaties van kinderen met ADHD op cognitieve tests behandeld. Het vaststellen van een onderliggende oorzaak van cognitieve stoornissen is een cruciale stap naar het samenstellen van een effectieve behandeling van patiënten met ADHD. Hierbij moet echter worden opgemerkt dat de resultaten van een neuropsychologische test alleen op valide wijze kunnen worden geïnterpreteerd als individuen zich redelijkerwijs mentaal inzetten tijdens het onderzoek. Helaas zijn er talrijke redenen waarom iemand zich niet optimaal inspant tijdens een neuropsychologisch onderzoek. Benieuwd? Lees het volledige artikel (gratis).
Het hele themanummer ADHD lezen?
Wilt u het volledige themanummer van Tijdschrift voor Neuropsychologie lezen? Met een gratis proefabonnement ontvangt u één papieren nummer en hebt u direct online toegang tot de laatste twee nummers.