Nieuws
Vers van de pers: Basisboek Mediërend Leren
Redactie
30 mei 2013
Leestijd:
54x gelezen
Steeds vaker worden er op kinderen 'stoornis-labels' geplakt en wordt de mogelijkheid om simpelweg om te gaan met verschillen vergeten. De auteurs bepleiten dat opvoeders hun aandacht niet langer alleen vestigen op de stoornis of het ‘etiket’, maar het kind in zijn totaliteit beschouwen en mediërend te leren.

Het sleutelbegrip binnen mediërend leren is “mediatie”. Hieronder wordt verstaan dat het maken van contact en het aansluiten bij de bestaande mogelijkheden van het kind de basis zijn voor de verdere ontwikkeling. Mediërend leren biedt een nieuw perspectief op het opvoeden, begeleiden en onderwijzen van met name kinderen en adolescenten.
In het Basisboek Medieren Leren wordt een pleidooi gehouden voor Mediërend Leren en de betekenis hiervan voor de ontwikkeling van kinderen en de begeleider die hem/haar hierbij ondersteunt. Tegelijkertijd is het een basisboek waarin de (theoretische) grondslagen en werkwijzen van
Mediërend Leren beschreven worden. De tekst wordt verduidelijkt door voorbeelden en schema’s.